JONGERENCOACH opleiding
Leer jongeren begeleiden met meer dan enkel praten.
Geef ze eerst wat ze nodig hebben en zie dan welke problemen er nog zijn!
Ben je op zoek naar een opleiding om jongeren te begeleiden, dan heb je ze hier gevonden! Deze opleiding is uniek omdat ze jou leert kijken met de ogen van het kind.
Maar al te vaak wordt het kind bekeken met de ogen van een volwassene en voel het zich helemaal niet begrepen of gezien. Het begint aan allerhande verwachtingspatronen te voldoen en ziet zich steeds meer falen.
Onze insteek is totaal anders. Wij bekijken het kind vanuit de noden die het heeft en zorgen dat die zoveel mogelijk ingevuld geraken door de ouders en de school en de brede omgeving van het kind.
Lees meerGEEF ZE ALLE KANSEN
VOOR DE TOEKOMST
De werkmethodes voor kinderen komen uit ons breed aanbod aan opleidingen en hebben een specifieke focus op jongeren.
EENVOUDIG EN DOELTREFFEND
KINDEREN EN JONGEREN
BEGELEIDEN
Dit is een greep uit de feedback door eerdere deelnemers.
Meer info over de lesvormen hier
Opendeurdag:
zaterdag 18 januari
2025
Reeks van 6 zaterdagen:
22/02/2025
01/03/2025
15/03/2025
22/03/2025
29/03/2025
05/04/2025
Lesdagen:
starten om 10u00 tot 17u00, welkom vanaf 9u30
Jongeren coach opleiding :
voor factuur zonder ondernemingsnummer:
€ 950 (incl. 21% BTW)
voor factuur met ondernemingsnummer:
€ 950 + € 199,5 BTW
Interesse? Schrijf je snel in!
Het lesmateriaal wordt ondersteund door ons online leerplatform.
Deze inhoud komt zeker aan bod en zal over de verschillende dagen gespreid worden, afhankelijk van de cases en interesses van het moment.
Winnen van vertrouwen
We zijn gewoon dat het kind zich naar onze leefwereld aanpast. Wij gaan het omgekeerde aanleren. Veel kinderen vertellen namelijk wat de coach, ouder of begeleider wil horen, niet wat zij te vertellen hebben. Het kind uitnodigen om vrij zijn beleving te delen zonder pleasen, is een ware kunst.
Kijken vanuit de basisnoden
We bespreken de basisnoden grondig en leren verbanden leggen tussen problemen en die noden.
Een kind dat bijvoorbeeld verslaafd is aan “gamen”, daar kan je van alles mee afspreken om dit minder te doen, het straffen, belonen als het iets anders doet enz… maar eigenlijk is dit een teken van “plaatsvervangende hechting”. Wij gaan op zoek naar het herstellen van de natuurlijke hechting.
Werken met belevingsformats voor het kind
Een kind is wel gewoon om met woorden en afspraken begeleid te worden, maar dit is helaas niet altijd wat werkt. Het lijkt OK maar de verandering is vaak van korte duur. Dit komt omdat niet elk kind op een mentale manier kan benaderd worden. Meer nog, hoe jonger het kind, hoe meer je andere methodes dient te gebruiken. Dit zijn meestal al die dingen die leuk waren, maar die wij allemaal verleerd zijn. In deze opleiding halen we dan ook je beweeglijke en creatieve zelf opnieuw van onder het stof.
Coachen in de context van het kind
Om de noden van het kind in te vullen, dien je de context daarbij te betrekken. Hoe maak je de ouders, de instelling of andere context van het kind duidelijk wat het nodig heeft, hoe doe je concrete haalbare voorstellen en ben je “ambassadeur” van de noden van het kind.
Bespreken van cases en voorbeelden
Aan de hand van zoveel mogelijk concrete cases zal je het materiaal leren toepassen en de kracht ervan ontdekken. Een deel van de opleiding is ook voorzien voor specifieke vragen en onderwerpen, afhankelijk van de noden van de groep.
Vragen over…
Stel de eerste vraag
Deze opleiding is nieuw in 2019 en er zijn nog geen veel gestelde vragen.
Ward is hoofdtrainer van de opleiding kind- en jongerencoach. Als tenniscoach heeft hij ervaring met kinderen, jongeren en hun context. Op een belevingsgerichte manier kan hij inspelen op de noden van het kind of de jongere. Ward is de jongerencoach binnen Open Mind. Samen met zijn vrouw Celine coacht hij kinderen en jongeren in Roeselare in Sprankel.
Celine is co-trainer van de opleiding kind- en jongerencoach. Als logopediste heeft ze ervaring met kinderen, jongeren en hun context. Op een belevingsgerichte manier kan ze inspelen op de noden van het kind of de jongere. Samen met haar vriend Ward coacht ze kinderen en jongeren in Roeselare in de praktijk Sprankel.
Serge is zaakvoerder van Open Mind en ontwikkelaar van dit jongerencoach programma. Hij heeft in deze opleiding vooral een superviserende rol.
Kim is ergotherapeut van opleiding en werkt met mensen met een beperking. Ze is gespecialiseerd in traumawerk en HSP. Ze is de huis illustrator van Open Mind en kan op eenvoudige, creatieve en speelse manier kinderen vlot bereiken. In deze opleiding is Kim assistent-trainer.
Leen is trainer in diverse opleidingen rond systeemwerk en HSP. In deze opleiding heeft ze vooral een assisterende rol. Zij verzorgt ook de administratie en de "welkom" binnen Open Mind.
Voor wie zich graag vooraf grondig documenteert.
Onderstaande video geeft voor een stuk onze visie op kinderen en jongeren weer. De moeite waard om eens met een “Open Mind” te bekijken!
Gedurende deze opleiding kan het best zijn dat je geconfronteerd wordt met persoonlijke noden die in jouw jeugd niet ingevuld geraakt zijn.
Meestal is dit zelfs een “drive” om deze opleiding te volgen.
De opleiding is echter voor kinderen en jongeren bedoeld en de aanpak zal zich dan ook vooral daar op richten.
Met hen is het namelijk mogelijk in het nu bij te sturen en dit is anders dan verwerking van iets wat lang geleden is. Voor persoonlijke thema’s volg je beter individuele sessies of de opleiding Integrale Life Coach. Vragen over je persoonlijke jeugd gaan we dan ook parkeren.
Je krijgt in deze opleiding ook informatie om te herkennen of trauma aan de orde is. Soms zegt een kind namelijk niet wat het meemaakt thuis, maar is de situatie traumatisch. Dan is het belangrijk dit te detecteren en die kinderen dan door te verwijzen naar gespecialiseerde hulp zoals therapeutische of psychologische begeleiding.
Bij traumatische thuissituaties is het namelijk niet zo evident om de noden van het kind in te vullen. De noden van de ouders zijn meestal groot en ze krijgen die zelf niet eens ingevuld, laat staan dat ze het voor hun kind zouden kunnen doen.
Een overzicht van de planning van deze en aansluitende opleidingen.