kind en gezin
kind en gezin
kind en gezin
Jongeren begeleiding
als je even geen raad meer weet met je kind dat in de knoei zit
als je even geen raad meer weet met je kind dat in de knoei zit
Open Mind heeft een unieke kijk op de begeleiding van kinderen en jongeren. We vertrekken niet vanuit problemen. We geloven dat als de noden van het kind ingevuld zijn, het kind groeit, bloeit en graag leert. De meeste problemen verdwijnen op die manier vanzelf.
Wij geven geen therapie, noch psychologische begeleiding
We kijken met de ogen van het kind en treden in de leefwereld van het kind, zodat het kind zich begrepen en gezien voelt. We zoeken naar manieren om de noden van het kind in te vullen. We zoemen uit en zien het totaalplaatje, waarin de context heel erg meespeelt.
GEEF ZE ALLE KANSEN
VOOR HUN TOEKOMST
Meestal vertrekt een begeleiding van een kind of jongere als er zich een probleem voordoet. Men gaat op zoek naar de oorzaak van het probleem en probeert het probleem op te lossen.
In Open Mind vertrekken wij vanuit de basisnoden van het kind en proberen die zoveel mogelijk in te vullen. Als resultaat daarvan ontstaan er minder problemen en zien we ook dat tot 80% van de problemen zichzelf oplossen.
Lees meerHet resultaat dat wij steeds beogen is het verhogen van de eigenwaarde van het kind.
Wij gaan geen specifieke problemen oplossen, maar kijken om je kind sterker te maken zodat het zelf kan reageren als het nodig is.
Een typisch voorbeeld is “pestgedrag”. Via allerhande regels en afspraken wordt pestgedrag aan banden gelegd, maar het kind leert zelf niet om weerbaar te zijn. Eens het weerbaar is en de eigenwaarde hoog genoeg is, zal het pesten ook verdwijnen.
Het resultaat is vaak ook dat het kind zijn noden zelf leert invullen door te vragen of de juiste persoon op te zoeken.
De werkvormen zijn zeer divers, afhankelijk van de leeftijd en de vraag. Soms wordt met het kind alleen gewerkt, soms met ouders en kind en soms enkel met de ouders.
Onze werkvormen zijn vooral gebaseerd op beweging en verbinding met het kind. Het prikkelniveau van het kind is hierbij heel belangrijk om te zorgen dat het kan leren. Vaak is het prikkelniveau te hoog, waardoor het kind iets probeert te verstaan, maar het niet leert.
Wij hebben gespecialiseerde werkvormen voor problematieken van hooggevoeligheid, energierijke kinderen en hoog begaafde kinderen.
In vele gevallen wordt begeleiding gedaan met de “ogen van de volwassene” die kijkt naar het kind. Het kind moet meegaan in de leefwereld van de volwassene. Wij kijken met de “ogen van het kind” en gaan mee in zijn leefwereld.
Als wij vinden dat een kind een bepaald problematisch gedrag vertoont dat moet bijgestuurd worden, dan zou het best wel eens kunnen dat het kind zijn gedrag normaal vindt, en dat in zijn ogen, het gedrag van de volwassene dient bijgestuurd te worden.
Dit is vaak een spanningsveld waarbij het voor het kind belangrijk is om iemand te hebben die het werkelijk verstaat.
Wij gaan dan ook niet noodzakelijk praten. Het kan evengoed zijn dat Ward gaat voetballen of een spelletje speelt. Het probleem met kinderen is dat ze vaak zeggen wat de volwassene wil/kan horen, maar dat is niet noodzakelijk wat in hen leeft. Hier maken wij het verschil.
Contacteer ons gerust voor meer informatie.
Wens je een afspraak, noteer dan wanneer best past voor jou en bij wie.
De prijs is afhankelijk van de begeleider, de vraag en de werkvorm. Informeer gerust per mail naar jouw prijs.
JE KAN ER ALS OUDER IETS AAN DOEN!
AI-beeld gemaakt door firefly van kinderen in de knoei op school
Wij hebben meerdere begeleiders, elk met hun eigen achtergrond en specialiteit
Wij bieden deze sessie aan op diverse locaties